فن مطالعه: بهترین روش های مطالعه صحیح و درس خواندن و تند خوانی
فن مطالعه: بهترین روش های مطالعه صحیح و درس خواندن و تند خوانی

فن مطالعه: بهترین روش های مطالعه صحیح و درس خواندن و تند خوانی

فن مطالعه و موفقیت

چگونه بهتر تمرکز کنیم؟


چکیده: بسیاری از دانش آموزان از عدم تمرکز در هنگام مطالعه شکایت دارند. آنها فکر می کنند قدرت تمرکز یک استعداد ذاتی است که برخی انسانها فاقد آن هستند؛ اما حقیقت این است که با انجام تعدادی تمرین ساده می توان قدرت تمرکز را چند برابر کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از این تمرین‌ها آشنا کنیم.


برای یادگیری تمرکز در ابتدا باید مکان آرامی را بیابید که در آن کسی مزاحم شما نشود؛ سپس بر روی زمین و یا یک صندلی راحتی بنشینید. نفس عمیقی بکشید و بدن خود را به حالت آزاد و رها نگهدارید. سعی کنید تمام عضلات خود را آزاد و شل کنید. اکنون می توانید به انجام تمرین‌ها بپردازید. قبل از انجام تمرینات به نکات زیر توجه کنید:

- با اولین تمرین شروع کنید و هر روز آن را تکرار کنید تا اینکه به انجام آن مسلط شوید و قادر باشید برای مدت ۵ دقیقه به چیز دیگری غیر از آن فکر نکنید.

- با خودتان رو راست باشید و هنگامی که مطمئن شدید تمرین اول را با تمرکز کامل و به درستی انجام داده‌اید، به انجام تمرین بعدی بپردازید.

- زمانبندی خاصی برای انجام این تمرین‌ها پیشنهاد نمی شود، چون اگر به شما گفته شود که باید در مدت یک هفته تمرینی را تکمیل کنید و به آن مسلط شوید و شما از عهده این کار بر نیایید، ممکن است ناامید شوید و یا گاهی ممکن است برای به پایان رساندن تمرین در زمان تعیین شده، آن را بطور کامل و صحیح انجام ندهید. بخاطر بسپارید که گاه روزها، هفته‌ها و حتی ماهها تمرین مستمر لازم است تا به این مهارت‌ها مسلط شوید.

- هنگام انجام تمرین‌ها به چیز دیگری فکر نکنید. دقت کنید که به رویا فرو نروید و خواب آلوده نباشید و هنگامیکه احساس می کنید فکرتان به مسائل دیگر مشغول شده، تمرین را متوقف کنید.

- وقتی که در انجام این تمرین‌ها مهارت پیدا کردید، می توانید مدت آن را بیشتر کنید و یا دو بار در روز به انجام آن بپردازید، اما در ابتدا سعی نکنید که بیش از اندازه تمرین کنید. ممکن است فکر کنید که تمرین‌ها بسیار ساده و آسان هستند و بخواهید تمام آنها را در یک زمان انجام دهید. اما توصیه ما به شما این است که به تدریج پیش بروید و ذهن خود را خسته نکنید تا به نتیجه بهتری دست یابید.

- به خاطر داشته باشید که افراد مختلف دارای قدرت تمرکز متفاوتی هستند. برخی افراد دارای قدرت تمرکز بالاتر و برخی ( دارای قدرت تمرکز ) پایین تری می باشند. مهم نیست که شما قدرت تمرکز کمی دارید، مهم این است که می توانید آن را تقویت کنید و برای این کار نیاز به استعداد خاصی ندارید. تقویت این مهارت تنها بستگی به میزان ممارست شما در انجام این تمرینات دارد. کافی است روزی ۱۰ دقیقه برای این کار وقت صرف کنید. در پایان، بعد از گذشت زمانی شما قادر خواهید بود که در زمان‌ها و مکان‌ها و شرایط گوناگون بر کارها و مطالعات خود تمرکز داشته باشید. می دانید این به چه معنی است؟ توانایی تمرکز کردن، فکر کردن و عمل کردن تحت هر شرایطی با کمال آرامش و خونسردی، واقعا موفقیت بزرگی است.

توصیه آخر اینکه، روی هر تمرین آنقدر کار کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی انجام داده‌اید و کاملا بر آن مسلط گشته‌اید.

اکنون به سراغ تمرین‌ها می رویم. ممکن است برخی از آنها آشنا یا ساده به نظر برسد، اما انجام آنها باعث می شود که قدرت تمرکز شما بیشتر شود.

تمریناتی جهت تقویت تمرکز
تمرین شماره ۱:

کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده‌اید. در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کنید و هنگامیکه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم‌هایتان انجام دهید.

تمرین شماره ۲:

در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید.

تمرین شماره ۳:

در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( ۱۰۰- ۹۷ – ۹۴ - ... )

تمرین شماره ۴:

یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه در ذهن خود تکرار کنید. هنگامیکه توانستید بهتر و آسان تر تمرکز کنید. سعی کنید این کار را برای مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید و بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهید.

تمرین شماره ۵:

یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. وقتی به سیب نگاه می کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده‌اید فکر نکنید، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.


تمرین شماره ۶:
همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره ۵ را به مدت ۵ دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه می توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و سپس تمرین را تکرار کنید.


تمرین شماره ۷:
یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمرکز کنید. از همه طرف به آن نگاه کنید بدون آنکه کلمه ای در ذهن داشته باشید. سعی کنید فقط به آن شی نگاه کنید بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنید.


تمرین شماره ۸:
پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردید، می توانید این تمرین را انجام دهید. شکل هندسی کوچکی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی کاغذ رسم کنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمرکز کنید. فقط به آن شکل فکر کنید و افکار نامربوط دیگر را از خود برانید.


سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.


تمرین شماره ۹:
مانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شکل را بطور کامل مجسم کنید، چشمانتان را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.


تمرین شماره 10 :
سعی کنید حداقل برای مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. دقت کنید وقتی که تمرین‌های قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنید. به زودی این کار برای شما آسان و آسان تر خواهد شد.

منبع:
http://www.successconsciousness.com

نظرات 35 + ارسال نظر
سارا چهارشنبه 3 آبان 1396 ساعت 14:51

ممنون از مطالب خوبتون

_ دوشنبه 8 آذر 1395 ساعت 21:15

خیلی خوب بود :-)

زینب سه‌شنبه 25 آبان 1395 ساعت 19:24

اینکه خیلی زیاده و وقت میبره!تا بخایم این کارارو انجام بدیم کی درس بخونیم؟؟!!!!

مهسا چهارشنبه 14 مهر 1395 ساعت 00:22

خیلی ممنون مفید بود ولی خیلی سخته الخصوص تمرین سیب اشیا من واقعا سختمه وقتی به یه ویزی خیره شدم به کلمات فکر نکنم

عادله سه‌شنبه 9 شهریور 1395 ساعت 17:53

بابت مطالبتون ممنونم انجام دادم خیلی تاثیر گذار بود

عارف سه‌شنبه 12 مرداد 1395 ساعت 17:37

ببخشید یکم دیر دارم جواب می دم


خیییییییییییلی خوببب بود

ممنون پنج‌شنبه 20 خرداد 1395 ساعت 23:42 http://icd-team.org

ممنون از شما دوست عزیز

سینا جمعه 14 خرداد 1395 ساعت 17:59

سلام من دانش اموز کلاس هفتم هستم و امتحانات خردادمان شروع شده من هر وقت میام شروع به مطالعه کنم ذهنم حواس پرت میشود و تمرکزم از دست می رومد .این روش ها را رفتم ولی نمیشود لطفا کمکم کنید

Kamyar دوشنبه 10 خرداد 1395 ساعت 04:22

بسیار بسیار عالی و مفید واقعا ممنون

setare شنبه 11 اردیبهشت 1395 ساعت 03:31

ممنون از مطالب مفید تان :
من در کشور سوئیس ادامه تحصیل میکنم
و خیلی علاقه مند به تحصیلاتم هستم
ولی وقتی سرکلاسم نمیتونم درست تمرکز
از کلاس ک میام بیرون
همش پریشانی و سرزنش کردن
خواهش میکنم کمکم کنید.

hiva چهارشنبه 18 فروردین 1395 ساعت 21:26

کاش میشد تمرینی بدید که در جای شلوغ چطور تمرکز کنیم.من واقعا جای ساکت پیدا نمیکنم. خیلی درس خوندن برام طاقت فرسا شده.کتابخونه هم نزدیکم نیست.

راضیه ونایی چهارشنبه 18 فروردین 1395 ساعت 12:32

درود
امیدوارم توانایی انجام این کارهارو داشته باشم چون در همهء امور زندگی به درد می خوره خیلی ازتون سپاسگزارم.

علی سه‌شنبه 11 اسفند 1394 ساعت 22:26

خیلی خوبه

Isan شنبه 8 اسفند 1394 ساعت 22:15

خیلی ممنون
مطالبتون عالی بود
باورتون نمیشه چه لطفی دارید به مردم میکنی♥♥♥

سورن دوشنبه 28 دی 1394 ساعت 20:14

خدا خیرت بده

مینو پنج‌شنبه 26 آذر 1394 ساعت 12:19

خیلیییی ممنونم

مصطفی محمدی دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت 10:14

ممنون از رهنمایی عالی شما

Neda یکشنبه 15 آذر 1394 ساعت 15:38

سلام
مرسی خیلی خوب بود

Dr.ali جمعه 13 آذر 1394 ساعت 17:01

با سلام از این وبلاگتون بسیار ممنونم که برا کشور و مردممنو واقعا خدمت میکنید.واقعا خوشم اومد.دست گلتون درد نکنه تاثیراتشم یکم همین اولین بار دیدم.بازم ممنون.

سینا پنج‌شنبه 5 آذر 1394 ساعت 13:36

خوب بود

علیرضا جمعه 3 مهر 1394 ساعت 20:35 http://www.aireza.com

مرسی.خوب بود

علی پنج‌شنبه 19 شهریور 1394 ساعت 20:43

انجای که گفتیدکلمه ای راتکرارکنید من ذکرخداوندتکرارکردم نتیجه دادچون هم باعث ارامشم شد وهزاردلیل دگه ذکر صلوات بهتر هست

صنم یکشنبه 24 خرداد 1394 ساعت 15:03

امتحان میکنم امیدوارم جواب دهد

رضا یکشنبه 10 خرداد 1394 ساعت 15:21

از این مطالب خوبتون متشکرم

محمد دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ساعت 23:13

این تمرین ها بر اساس اسانی وسختی مرتب شدن و هر چی کسی قدرت تمرکزش پایین تر باشه باید از اول شروع کنه اگه دید اولیا خیلی اسونن از جایی که یکم براش سخته شروع کنه تا زود تر نتیچه بگیره من که از 3 شروع کردم

عادل جمعه 11 اردیبهشت 1394 ساعت 16:25

با تشکر از زحمات شما عالی و موثر بود

گیسو دوشنبه 24 فروردین 1394 ساعت 16:00

واقعا عالی بود

بیتا جمعه 14 فروردین 1394 ساعت 21:46

ممنون از راهنماییتون،اما زیادی وقت گیر نیس؟زیاد زمان نمیبره؟

متین شنبه 8 فروردین 1394 ساعت 12:55

عالی بود

فاطمه.ع سه‌شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 20:13

,واقعا عالی بود خیلی خیلی ازتون ممنونم.باتشکر فاطمه

رامین شنبه 13 دی 1393 ساعت 02:32

خیلى ممنون واقعا مفید بود، خدا قوت!

زهرا پنج‌شنبه 22 آبان 1393 ساعت 16:58

خداخیرتون بده عالیهه

محمد فلاح چهارشنبه 2 مهر 1393 ساعت 17:04 http://WWWTANHA1375.BLOGFA.COM

فقط یه سوال چطوری از 100 سه تا سه تا بلعکس بشمارم سخته

زری شنبه 8 شهریور 1393 ساعت 19:56

عالی بودمتشکرم...

رضایی یکشنبه 5 مرداد 1393 ساعت 18:06

خیلی ممنون بابت راه کارهای موئثرتون
باتشکرفاطمه رضایی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد