مطالعه به سبکی دیگر!


اغلب دانش آموزان، دانشجویان و علاقه‌مندان آموزشی از مربیان و استادان خود بارها پرسش می کنند که چگونه مطالعه کنیم تا مطالب را بهتر در ذهن سازماندهی کنیم؟ صبح زود مطالعه کنیم یا شب هنگام؟ با صدای بلند مطالعه کنیم یا به آهستگی مطالب را مرور کنیم؟ پیشکسوتان فرهنگی نیز با توجه به تجربیات و روش‌های علمی شیوه‌هایی را توصیه می کنند.
مطلب زیر از کتاب زمینه روانشناسی "هیلگارد" تهیه شده که می تواند پاسخگوی برخی از پرسش‌های مربوط به شیوه‌های مطالعاتی باشد. با هم این مطلب را مرور می کنیم:
اساس امر مطالعه و خواندن بدون فراموشی، یادگیری و حافظه است. در این جا با تکنیک " PQRST" ( که مخفف آن در زبان لاتین، " Preview " مرور اجمالی، " Question " سوال، " Read " خواندن، "Self-recitation" تلقین و تکرار " Test" آزمون است) آشنا می شوید.

مرحله P (مرور اجمالی):
در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوعهای اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس‌های آن انجام داد.
مهمترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تامل کرد. خواه نا خواه به ذهنتان خطور می کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل‌ها و نحوه سازماندهی آنهاست.

مرحله Q (پرسش کردن):
عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسش‌هایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می یابید. باید از خود بپرسید: " مطالب عمده ای که مولف می خواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟ "

مرحله R (خواندن):
در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسش‌هایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می دانید ارتباط دهید. پس می توان واژه‌ها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولا می بایست 10 الی 15 درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژه‌ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخوانده‌اید یادداشت بر ندارید این کار کمک می کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.

مرحله S (تلقین و تکرار):
پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید. در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوید که آنها را درست و کامل به یاد آورده‌اید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپرده‌اید. این کار به شما کمک می کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل S.R.Q را در مورد آن به کار بندید. همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.

مرحله T (آزمون):
پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشت‌های خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصلها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ، ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصل‌ها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.
پژوهشهای انجام شده نشان می دهد که روش (PQRST) بسیار مفید بوده است، به گونه ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید.
بر اساس پژوهشهای انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره وری مطالعه را بسیار بیشتر می کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش (PQRST) پیروی کنید خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.
روح اله آقا صالح

نظرات 8 + ارسال نظر
مهدیه چهارشنبه 30 تیر 1395 ساعت 21:12 http://http:/behnooshi.blogfa.com

خوبه ...امابه نظرمن اگه روش های تند خوانی روهم قراربدین خیلی بهتر میشه ...

دوتپه پنج‌شنبه 26 فروردین 1395 ساعت 12:53

سلام. عالی بود .خییلی ممنون که این مطالب رو در اختیار مردم میزارید . موفق باشید .التماس دعا

نازنین سه‌شنبه 1 دی 1394 ساعت 20:15

کلا بین روش های مطالعه بنظرم دوتاشون خیلی مفیده!اول اینکه بجای خوندن با وسواس و آهسته، با تمرکز و تند بشه ،ولی در عوض در برنامه ی هفتگی سه بار اون درس در برنامه گذاشته بشه!روش دوم همون پیش مطالعه و یکبار خوندن و طرح سوال و توضیح دادن برای خودمون و ازمون دادنه!
برای کنکوری ها توصیه میکنم اگر وقت کم دارن تست بخونن!یعنی جزوه و کتاب جلوتون بازه و تست هارو با دلیل برسی میکنی برای دفعه اول و میری جلو!امیدوارم کمکتون کنه .من داوطلب کنکور95 ام و این تجربیات رو از دوستم یاد گرفتم که رتبه تا الان همه ی کنکور ازمایشی هارو 1 شده و خیلی کمکم کرد!و در آخررر فقط اعتماد بنفس !

رضا چهارشنبه 27 آبان 1394 ساعت 18:24

اگر کسی بخواد برای کنکور درس بخوانه وقت زیادی نداره تا هم مطالعه کنه و هم مرور کنه. به نظر من باید مطلب را به آرامی وعمقی خواند و به کلمات و مطالبی را که میخواد فکر کند.
البته باید به یا داشت که ما برای انجام هر کاری تمرکز خودمان را حفظ کنیم برای درس خواندن هم باید تمر کزمان روی مطلب درسی باشد.
من خودم درک میکنم که تمرکز روی مطالعه یا هر کار دیگر سخت است اما باید سعی خودمان را بکنیم تا تمرکزمان را از دست ندهیم.

عاطفه جمعه 20 شهریور 1394 ساعت 15:27

مطلب خوب وتاثیرگذاری بودممنون

نسترن شنبه 31 مرداد 1394 ساعت 17:00

سلام،مطالب خ خوب بود!برای امسال حتما امتحان میکنم!فقط اگر بخواهیم این کار رو بکنیم خیلی وقت میگره!!!!!!!!

هانیه چهارشنبه 24 دی 1393 ساعت 17:37

آقا خیلی ممنون نمدونید چ کمک بزرگی ب من کردید.راستی اگه سوالی داشتم میتونم ازتون بپرسم؟؟؟

mohsen یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 22:48

خیلی مطلب خوبی بود
واقعا سپاسگزارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد