«بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهرهوری بیشتر از مطالعه»
شرایط مطالعه ،
مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان مطالعه ای
مفیدتر و با بازدهی بالاتر داشت . در واقع این شرایط به شما یاد
می دهند چگونه از زمانهای مطالعه ، بهرهوری بالاتری داشته باشید . به شما
می آموزند قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین
مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی
خود برسید.
1- برای موفقیت در مطالعه ، باید درست آغاز کنید:یعنی
برنامه درسی خود را طوری تنظیم کنید که از خواندن کتابها ، هدفی واضح و روشن را
دنبال کنید .
- درسهای خود را طوری برنامه ریزی کنید که هنگام
مطالعه ، ابتدا کتابهای آسان را بخوانید ، نه کتابهای مشکل را.
- در هنگام مطالعه یک
کتاب ، ابتدا از قسمتهای آسان و جذاب شروع کنید و بعد به سراغ بخشهای مشکل تر آن
بروید . این کار را می توانید با مرور قسمتهای خوانده شده قبلی آغاز کنید. قسمتهای آسان و جذاب علاقه شما را به خواندن افزایش می دهند.
- در برنامه ریزی درسی
خود ، موضوعهای مشابه را پشت سر هم قرار ندهید و آنها را یکی پس از دیگری مطالعه
نکنید تا حد ممکن بین آنها فاصله بگذارید.
- اگر می خواهید چند کتاب را در یک
روز مطالعه کنید ابتدا زمانهای خواندن و ترتیب قرار گرفتن آنها را مشخص کنید و بعد
به مطالعه بپردازید .
- حتی المقدور برای یک کتاب بیش از دو ساعت وقت در نظر
نگیرید . و زمانهای مطالعه را به مدتهای دو ساعته تقسیم کنید . تصور نکنید که هر
چقدر زمان مطالعه یک کتاب بیشتر باشد بهتر است بر عکس هر چقدر زمان کوتاه گردد و
موضوع مورد مطالعه عوض گردد ، میزان یادگیری افزایش می یابد .
- اگر می خواهید
در شش روز هفته ، شش کتاب بخوانید، هرگز هر کتاب را در یک روز نخوانید و برای شش
روز ، شش کتاب در نظر نگیرید . بهتر است هر روز را به شش قسمت تقسیم کنید و در هر
قسمت ، یک کتاب بخوانید و این روند را در شش روز هفته ادامه دهید .
- به روش
تدریجی درس بخوانید ، یعنی در طول سال تحصیلی درس بخوانید و خواندن دروس را به
شبهای قبل از امتحان موکول نکنید . مطالعه تدریجی و با تداوم در طول سال تحصیلی
بسیار بهتر از مطالعه فشرده و با تراکم در چند روز قبل از امتحان است.
2-
برنامه ریزی :یکی از عوامل اصلی موفقیت داشتن برنامه منظم است»
برنامه
ریزی صحیح این است که چگونه از وقت و امکانات موجود حداکثر استفاده را ببرید . عدم
برنامه ریزی صحیح باعث اتلاف وقت شده و بازده مطالعه بسیار کاهش می یابد .
نکته
ای که در این جا قابل ذکر می باشد اینست که ، داشتن برنامه مهم است ولی مهم تر از آن
اجراء برنامه است .
الف )برنامه ریزی درسی :
بهترین برنامه ریزی درسی، خود
فرد است . یعنی هر شخص باید با توجه به شرایط روحی ، جسمی ، محیطی ، زمانی ،علاقه ،
هدف ، نقاط ضعف و قوت خویش برای خودش برنامه ریزی کند .
ب ) کوتاه ، ساده و قابل
اجراء بودن برنامه صحیح است .
یعنی هر قدر برنامه حجیم و سخت باشد تاثیر منفی
بر روحیه فرد می گذارند و به خاطر پیچیدگی شان ، غالباً با شکست مواجه می شوند .هر قدر
برنامه کوتاهتر و ساده تر باشد . شخص راحت تر آن را در زمان تعیین شده انجام می
دهد. و تجربه ای موفق در زمینه برنامه ریزی کسب می کند . و این تجربیات موفق در رسیدن به
موفقیتهای بعدی تاثیر بسزایی خواهندداشت .
ج ) اجراء برنامه در زمان مشخص
:
وقتی برنامه ای را نوشتهاید . باید آن را درزمان مشخص اجرا کنید . اگر نظم خاصی
در اجراء برنامه داشته باشید ، به راحتی می توانید به اهداف خویش برسید. کسانی که نظم
و ترتیب در اجراء برنامه را رعایت نمی کنند ، غالباً برنامههای آنان با شکست مواجه
می شود .
3- نظم و ترتیب :« اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی
دارد »
رعایت نظم از شرایط مهم مطالعه به حساب می آید . چرا که نظم به ایجاد
تمرکز حواس کمک می کند. همچنین وقتی که نظم بر پا شد ، یادگیری بهتر صورت می گیرد .
اگر اتاق و میز مطالعه نامنظم باشد موجب حواس پرتی و اختلال در یادگیری می شود .
توجه داشته باشید . هر جور که مطالب را به حافظه بدهید ، بر همان اساس نیز می
توانید آنها را بازیابی کنید .
4- حفظ آرامش :« آرامش ضمیر
ناخود آگاه را پویا و فعال می کند»
درسی را که با آرامش بخوانید قطعاً بهتر می
توانید بیاموزید ، برای آنکه بازده مطالعه خود را بالا ببرید ، در سختترین شرایط و
حتی کوتاهترین زمان نباید مضطرب شوید و سعی کنید در این مدت کوتاه با آرامش خاطر
مطالعه کنید. مطالعه بدون اضطراب و خونسردی کامل ، تاثیری بسیار مثبت در افزایش
میزان یادگیری دارد. توجه داشته باشید که حفظ خونسردی و آرامش ، هرگز به معنای بی
خیالی و بی حالی نیست ، بلکه به معنی وضعیتی هوشیار همراه تمرکز حواس و بدون دلهره
است . روانشناسان معتقدند که اضطراب کم برای مطالعه و موفقیت لازم است ، زیرا شخص
را به تحرک و فعالیت وا می دارد و باعث می شود که به طور جدی به درس خواندن بپردازد
، اما اگر این اضطراب از حد معمول خود خارج شود و استرس و دلهره در فرد ایجاد کند
نه تنها مفید نیست ، بلکه مانع از فعالیتهای وی شده ، و حتی در جلسه امتحان مانع از
یادآوری آموختههای شخص می شود . نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که در
اغلب موارد ، اضطراب ناشی از تفکرات منفی شماست . وقتی که نسبت به امتحان تصور منفی
دارید، از آوردن نمره کم می ترسید ، عواقب قبول نشدن را در نظر می گیرید . در نتیجه
تصورات منفی ، موجب اضطراب می گردند و اضطراب سدی در راه کارایی حافظه می گردد و این
عمل خود اضطراب بیشتر را به دنبال خواهد داشت و نهایتاً اینکه این سیکل معیوب همچنان
ادامه خواهد یافت .
5- استفاده صحیح از وقت : «بنیامین فرانکلین
می گوید : پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است »
استفاده صحیح
از وقت و هدر ندادن آن بسیار مهم است .چرا که زمان از دست رفته را نمی توان مجدداً
باز یافت . زمان را نمی توان ذخیره کرد ، نمی توان خرید و یا فروخت و نمی توان از
24 ساعت دیگران قرض گرفت زمان سرمایه ای است که اگر مورد استفاده قرار نگیرد ، از
دست می رود در حالی که یک سرمایه مالی این چنین نیست .
اگر منصف باشیم با کمی
دقت و تامل در می یابیم که مشکل اصلی کمبود وقت نیست ، بلکه در نحوه استفاده از آن
است .
6- سلامت و تندرستی :« عقل سالم در بدن سالم است »
سلامت جسمی و روانی در یادگیری تاثیر بسزا دارد.
7- تغذیه مناسب
:« تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.»
غذا را به موقع و سر وقت
بخورید ، از خوردن غذا در ساعتهای گوناگون و بدون نظم و برنامه به پرهیزید . سعی
کنید صبحانه و ناهار و شام را در ساعات معین بخورید . به برنامه غذایی خود نیز نظمی
خاص بدهید .
8- تنفس صحیح :« یکی از مهمترین اعمال بدن انسان ،
تنفس است . » تنفس عمیق باعث می شود که ما در هر نفس اکسیژن بیشتری را به ششهای
خود برسانیم . این اکسیژن به سلولهای مغزی که خود ذخایر اکسیژن کمی دارند ، کمک می
کند تا فعالیت بیشتری داشته باشند . افزایش فعالیت این سلولها یعنی پمپاژ بیشتر
یونها بین دو سری غشاء سلول به خصوص برای یونهای سدیم و کلسیم که به خارج غشاء می
روند و پتاسیم و کلر که به داخل آن می آیند . هرگاه تغییرات غشاء نرون به نرون بعدی
منتقل شود ، این تغییرات به نوبه خود مسیرهای جدیدی برای انتقال از راه مدارهای
عصبی می شوند و وقتی این مسیرهای جدید برقرار شدند ، با تفکر ما فعال می شوند و
خاطرهها را مجدداً تولید می کنند . این فرآیند که حافظه نام دارد کاملاً به اکسیژن
نیاز دارد . به همین دلیل است که در هوای آلوده به دود سیگار و سایر گازهای سمی
بازده یادگیری و حافظه به شدت کاهش می یابد. از سوی دیگر تنفس صحیح و عمیق باعث می
شود که سیستم ایمنی ما فعالتر شود . بنابراین حرکات عضلانی و تنفس عمیق ، جریان
لنفاوی را به راه می اندازد و باعث می شود که گردش خون بهتر انجام شود ، خود لنف
بهتر کار کند و سیستم ایمنی تقویت شود.
9- ورزش :« ورزش کلید
عمر طولانی است »
شما می توانید ورزشهای دلخواه خود را انتخاب کنید و در برنامه
روزانه خود قرار دهید. به طور مثال پیاده روی یکی از ورزشهای مفید و مناسب و در عین
حال بسیار ساده و برای عموم امکان پذیر است .
علاوه بر پیاده روی از ورزشهای
مفید برای کسب تمرکز فکر و پرورش حافظه « یوگا » است یوگا به معنای تمرکز نیرو در
اصطلاح هندی یعنی تمرکز فکر و حواس . با انجام تمرینات یوگا می توانید تمرکز حواس
خود را بهبود بخشید .
10- استراحت مغزی :« هنگامی که خسته هستید
، مطالعه نکنید »
برای انجام کارهای فکری خصوصاً مطالعه باید مغز کاملاً آماده و
سرحال باشد تا در به خاطر سپردن مطالب مشکل نداشته باشد . شما می توانید از روشهای
مختلف و دلخواه خودتان برای رفع خستگی استفاده کنید ، اما یکی از روشهای مناسب برای
رفع خستگی تنفس عمیق است . همچنین یک خواب سبک و کوتاه در مواقعی که خیلی خسته
هستید در برطرف کردن خستگی بسیار مناسب است.
11- خواب کافی :« خواب
فراگیری و حافظه را تقویت می کند»
یک خواب 8-6 ساعته معمولاً کافی است .
بنابراین سعی کنید طوری برنامههای درسی خود را تنظیم کنید که شبها حداقل 6 ساعت
بخوابید تا مغز شما به اندازه کافی استراحت کند . همچنین خواب نیم تا یک ساعت ( ظهرها
بعد از ناهار ) بسیار مناسب است.
12- درک مطلب :« آنچه در حافظه
بلندمدت باقی می ماند ، معنی مطالب است »
سعی کنید هنگام مطالعه ، مطالب را به
خوبی درک کنید، تا بتوانید به راحتی آنها را به خاطر بسپارید . نکته ای که در درک معنی
تأثیر بسزا دارد و بازده مطالعه را بسیار افزایش می دهد ، یادداشت برداری مطالب
خوانده شده است . یادداشت برداری در افزایش میزان یادگیری بسیار مؤثر است
.
13- تشویق و پاداش :«تشویق نیروهای ذهنی و روانی را به فعالیت وا
می دارد»
14- شرطی شدن :« شرطی شدن به تمرکز حواس کمک می کند
»
برای یادگیری و ایجاد تمرکز حواس شرطی شدن نسبت به مکان و زمان مطالعه نقش مهم
دارد . برای آنکه تمرکز حواس راحت تر به دست آید و سریعتر برای آن آماده شوید ،
باید به مکان
و زمان مطالعه خود را شرطی کنید.
15-تحرک مغزی :« هنگام مطالعه
نباید کاملاً آرام نشست »
منظور از تحرک ، حرکت کردن و راه رفتن در حین مطالعه
نیست و یا هدف از حرکت ، فعالیت زیاد بدنی نیست که در این صورت نیز تمرکز حواس مختل می
شود و میزان یادگیری کاهش می یابد . اصولاً بهترین وضعیت برای مطالعه ، نشستن پشت
میز است نه حرکت کردن و راه رفتن . منظور از تحرک این است که در حین مطالعه هر چند
دقیقه ، یک بار حرکتی کوچک داشته باشید تا گردش خون در مغز بهبود یابد و بهتر
بتوانید مطالب را بیاموزید . حتی با چند حرکت ساده سرو بدن می توانید از حالت رکودی
و رخوت جلوگیری کرده و با تمرکز بالاتری درس بخوانید.
16- اتاق مطالعه
:« اتاق مطالعه باید آرام باشد»
اتاق مطالعه باید ساکت و آرام و تا حد
ممکن از عکس، پوستر و اشیایی که موجب حواس پرتی می شوند . خالی باشد.
نور اتاق باید کافی و
مناسب باشد. بهترین نور برای مطالعه روشنایی روز است . نور باید در سطح اتاق پخش
گردد. بنابراین چراغ مطالعه برای درس خواندن مناسب نیست . نور نباید کم باشد . اتاق
مطالعه باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد.
در مطالعه فاصله چشم تا کتاب باید
رعایت شد و فاصله مناسب حدود 40-30 سانتی متر است .
میز مطالعه باید از نظر
ارتفاع
وسعت و رنگ مناسب باشد.
17- زمان مطالعه :واقعیت این است که هیچ
زمانی به طور دقیق و انحصاری برای مطالعه وجود ندارد .
زمان مطالعه بستگی به
خودش دارد که چه موقع از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم را دارید .
نکته ای که در
مورد زمان مطالعه باید رعایت کنید استراحت چه قبل از مطالعه و چه بعد از مطالعه را
باید در نظر گرفت .
نیم ساعت مطالعه و 5 دقیقه استراحت ، روش بسیار خوبی برای
مطالعه کردن است . زیرا اولاً شما آستانه یادگیری را رعایت می کنید و ثانیاً با
استراحت کوتاه ، فرصتی برای مغز در نظر می گیرید تا به تجزیه و تحلیل اطلاعات
بپردازد باید یادآور شد که نیم ساعت مطالعه و 5 دقیقه استراحت به این معنی نیست که
دقیقاً بعد از نیم ساعت مطالعه حتماً استراحت کنید حال اگر چند دقیقه این طرف و آن
طرف شد ، اشکالی ندارد . اما بهتر است بیش از 45 دقیقه نشود.
منبع
:
شرایط مطالعه ؛ مولف بیژن علی پور